vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ - 04 March 2019

معرفی کتاب | «خانواده در اسلام» درس اخلاق در زندگی است

وسائل ـ خانواده در اسلام، اثری تحسین برانگیز از حضرت آیت الله مظاهری در مورد تحکیم بنیان خانواده و بررسی اصول خانواده در اسلام است

به گزارش وسائل، اگر نگاهی به آثار ارزشمند حضرت آیت الله مظاهری بیندازیم می بینیم که در این آثار علاوه بر رساله فقهی و کتبی که به دین پرداخته شده ،نگاه ویژه ای به خانواده، جوان ها، فرزند و اخلاق مداری در همه امور شده و سخنان ارزشمند ایشان در قالب کتاب های فارسی در اختیار مردم قرار گرفته شده است.

«خانواده در اسلام» یکی از کتاب های فارسی آیت الله مظاهری به حساب می آید که به بیان مسائل اخلاقی در خانواده و از منظر اسلام پرداخته است.در این کتاب، نوزده جلسه سخنرانی آیت الله مظاهری که در سپاه قم بیان شده است به رشته تحریر در آمده است.

در کتاب «خانواده در اسلام» آیت الله مظاهری، نکات اخلاقى در خانواده را به صورت فشرده و اجمالى، با تمسك به آيات و روايات شريف، همراه با اشعار و حكايات آموزنده و سودمند، با بيانى شيرين و شيوا بيان فرموده‌اند.
 
متن كتاب، با مطلبى پيرامون مسؤليت آغاز مى‌شود که در ابتدا از مسؤليت همه ذرات عالم سخن گفته شده و ایشان به اين نكته اشاره نموده است كه در هستى، هيچ ذره‌اى بدون مسؤليت وجود ندارد و سپس، از مسؤليت انسان سخن گفته و انسان را داراى دو نوع مسؤليت اصلى شامل مسئولیت عبودی و مسئولیت فردی دانسته است.


از جمله مباحث مهمى كه در كتاب بيان مى‌شود «حقوق و وظايف زن و مرد» است و در ادامه، عوامل مهم در نظام خانواده بيان شده است. آخرين مبحث كتاب، پيرامون «قوانين تربيتى اسلام» بوده و مؤلف در آن، برخى از قوانين و عوامل تربيت فرزندان را بيان نموده و در اين مورد حكاياتى تاريخى ذكر كرده است.

علاوه بر موضوعات بیان شده مواردی همچون نقش مهربانى در زندگى زناشوئى؛ اهميت ازدواج در اسلام؛ نعمت خانواده و آثار آن؛ خوش‌رفتارى؛ وفادارى؛ تغذيه در شخصيت كودك؛ نقش نيت در تكوين شخصيت فرزندان را نیز می توانید در این کتاب مطالعه کنید.
 

ذکر روایاتی ناب از ائمه معصومین 
 
از نکات جالب و شیرین این کتاب بیان روایات ناب از ائمه معصومین (ع) در کنار مطالبی است که آیت الله مظاهری در مورد خانواده بیان می کنند. در جایی از این کتاب ایشان به نقش همکاری زن و شوهر در خانه اشاره می کنند و داستانی زیبا از پیامبر(ص) را بیان می کنند که:
 
رسول خدا (صلى الله عليه و آله) روزى به منزل امير المؤمنين (عليه السلام) تشريف بردند و ايشان را در حال پاك كردن عدس يافتند، از اين كار خيلى شاد شدند و فرمودند: يا على كسى كه در كار منزل به زنش كمك كند، ثواب حج عمره دارد.
 

عوامل مهم در تحکیم خانواده
 
جای جای این کتاب مطالب ارزشمندی ذکر شده که بیان بخشی از آن در مورد عوامل تحکیم خانواده از بیان ایشان خالی از لطف نیست.
 
آیت الله مظاهری معتقد است: در نظام خانه و روابط مرد با همسرش دو مسئله مهم وجود دارد: اوّل، قوانين حاكم بر آن دو، يعنى: حقوق زن نسبت به مرد و حقوق مرد نسبت به زن و دوم، كه مهمتر و لطيف تر است، تفاهم و مهربانى و صفا و صميميّت است.

ایشان در این کتاب بیان می دارد: اگر در خانه "من" و "تو" به ميان آمد، دستور و فرمان و حساب و كتاب و چرا؟ به ميان آمد، نقطه سياهى در زندگى ايجاد شده است و اين نقاط سياه زندگى را تاريك مى كند.

حضرت آیت الله مظاهری به پیدایش نقاط سیاه در زندگی نیز اشاره می کنند که: اگر نقطه سياهى در روابط خانوادگى سايه افكند، زن و مرد مسئوول هستند كه اين نقطه سياه را بزدايند. از اين رو در روايات ائمه معصومين (عليهم السلام) مى خوانيم كه اگر اختلافى در خانواده پيدا شد، بى درنگ اختلاف را رفع كنيد و شب را به صبح نرسانيد مگر اين كه از دست يكديگر راضى باشيد و نزاع پايان پذيرفته باشد.
 
اختلافات جزئى، دست به دست يكديگر مى دهند و اختلافات بزرگ خانوادگى را به وجود مى آورند كه يا به طلاق مى انجامد يا به زندگى نكبت بار سوزش و سازش. اگر فرجام كار طلاق باشد كه مبغوض ترين امور نزد خداوند است، و اگر زندگى به سوزش و سازش بگذرد از هر زندان و شكنجه اى براى انسان بدتر و خرد كننده تر است و در هر دو حالت به خطر افتادن./909/422/ح
 
منبع: ایمنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰